مای هندزفزی

وبلاگی برای نسل جوان

مای هندزفزی

وبلاگی برای نسل جوان

بیماری های تیروئید و انواع آن

بیماری های تیروئید و انواع آن

بیماری های تیروئید,بیماری بیماری های تیروئید,بیماری های تیروئید در بارداری,علائم بیماری های تیروئید,درمان بیماری های تیروئید,درمان بیماری های تیروئید با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان بیماری های تیروئید,بیماری های تیروئید را چگونه درمان کنیم,بیماری های تیروئید در کودکان,بیماری های تیروئید در بزرگسالان,بیماری های تیروئید در نوزادان,بیماری های تیروئید در بهار,بیماری های تیروئید در تابستان,بیماری های تیروئید در پاییز,بیماری های تیروئید در زمستان,آشنایی با بیماری های تیروئید,همه چیز در مورد بیماری های تیروئید,بیماری های تیروئید واگیردار است,بیماری های تیروئید و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان بیماری های تیروئید

بیماری های تیروئید و انواع آنتیروئید چیست؟

به گزارش بی اس ام اس : تیروئید یک غده ی کوچک است که شبیه یک پروانه است و در قسمت تحتانی گردن واقع شده است. کار این غده این است که هورمون ترشح کند. هورمونهای تیروئید انرژی را به سلولهای بدن منتقل می‌کنند .

چه بیماریهایی تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

شایعترین مشکلاتی که تیروئید را تحت تاثیر می‌دهند شامل این موارد هستند:

* کم کاری تیروئید ( هایپوتیروئیدی )

* پرکاری تیروئید ( هایپرتیروئیدی )

* بزرگی غده ی تیروئید ( گواتر )

* توده های تیروئید

* سرطان تیروئید

*التهاب تیروئید ( تیروئیدیت )

کم کاری تیروئید:

وقتی غده ی تیروئید کمتر از حد طبیعی فعالیت کند، یا از بدو تولد ناقص شکل گرفته باشد، یا به وسیله جراحی کل تیروئید یا قسمتی از آن برداشته شده باشد، و یا ید کافی در رژیم غذایی موجود نباشد دیگر نمی‌تواند هورمون کافی تولید کند و به این حالت کم کاری تیروئید گفته می‌شود. یکی از شایعترین علل کم کاری تیروئید یک بیماری خود ایمنی است که به آن بیماری هاشیموتو گفته می‌شود. در این بیماری به تدریج پادتن‌هایی بر علیه تیروئید ساخته می‌شود که تیروئید را تخریب می‌کند و توانایی تولید هورمون را از بین می‌برد.علائم کم کاری تیروئید معمولا در اثر کاهش متابولیسم بدن ایجاد می‌شود و ممکن است شامل خستگی، افزایش وزن و افسردگی باشد.

بیماری های تیروئید و انواع آن

علائم کم کاری تیروئید:

* خستگی و فرسودگی

* کندی حرکات و تنبل شدن

* مشکل در تمرکز و فعالیتهای مغزی

*افزایش وزن بدون علت مشخص

*پوست خشک خشن و خارش دار

*خشک شدن، خشن شدن و نازک شدن موها

*احساس سرما مخصوصا در انتهای دست و پا

*یبوست

*گرفتگی عضلانی

*افزایش تعداد و میزان خونریزی ماهیانه

*ناباروری و یا سقط جنین

بیماری های تیروئید و انواع آن

پرکاری تیروئید:

وقتی تیروئید بیش از اندازه فعالیت کند و هورمون زیادی تولید کند گفته می‌شود که فرد مبتلا به پرکاری تیروئید می‌باشد. شایعترین علت پرکاری تیروئید یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری گریوز است که در آن بر علیه تیروئید پادتن ساخته می‌شود که موجب می‌شود سرعت تولید هورمون افزایش یابد.

علائم پرکاری تیروئید:

*عصبی شدن

*تحریک پذیری

*افزایش تعریق

*نازک شدن پوست

*نازک و شکننده شدن موها

*ضعف عضلانی مخصوصا در بالای بازو و رانها

*لرزش دستها

*اضطراب و اختلال حواس

*بی خوابی

*تپش قلب

*افزایش حرکات روده

*کاهش وزن علیرغم افزایش اشتها

*کم شدن تعداد و میزان خونریزی ماهیانه

بیماری خود ایمنی تیروئید:

بیشتر اختلالات تیروئید مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید مربوط به بیماریهای خود ایمنی است. در بیماری خود ایمنی شرایطی ایجاد می‌شود که بدن توانایی خود در تشخیص بین بافتهای بدن با باکتریها، ویروسها و سایر عوامل بیماریزا را از دست می‌دهد. به همین دلیل سیستم ایمنی بر علیه این بافتها پادتن می‌سازد و اشتباها به این بافتها حمله می‌کند. در این بیماریها پادتنی که علیه تیروئید ساخته می‌شود موجب تخریب تدریجی تیروئید می‌شود و کم کاری تیروئید ایجاد می‌کند و یا موجب می‌شود تا بیش از حد فعال شود و پرکاری تیروئید ایجاد شود.

بیماری های تیروئید و انواع آن

گواتر و توده های تیروئید:

برخی اوقات غده ی تیروئید بزرگ می‌شود. ممکن است این حالت در اثر بیماری هاشیموتو، گریوز، یا در اثر کمبود ید یا عدم تعادل هورمونهای تیروئید ایجاد شود. به بزرگی تیروئید گواتر گفته می‌شود.ممکن است در برخی موارد توده های نرم یا سفت، برجستگی، کیست و یا تومور سرطانی ایجاد شود.درصد کمی ‌از برجستگیها و توده های تیروئیدی ممکن است سرطانی باشند. سرطان تیروئید نادر است ولی میزان آن رو به افزایش است.

التهاب تیروئید:

ممکن است غده ی تیروئید در اثر تاثیر باکتریها یا ویروسها ملتهب شود و تیروئیدیت ایجاد شود.

بیماری های تیروئید و انواع آن

درمان:

درمان بیماریهای تیروئیدی بستگی به نوع بیماری و شدت آن دارد. درمان دارویی در درمان بسیاری از بیماران نقش مهمی‌دارند. در کم کاری تیروئید بسته به علت آن ممکن است هورمون تیروئید به صورت دارو تجویز شود. در پرکاری تیروئید از روشهای مختلفی میزان هورمون زیادی کاهش داده می‌شود. درمانهایی برای التهاب تیروئید و بیماریهای خود ایمنی وجود دارند.برای درمان سرطان تیروئید معمولا جراحی به کار می‌رود. همچنین جراحی در درمان برخی از موارد گواتر یا بزرگ شدن تیروئید، توده های تیروئیدی و در موارد نادری از پرکاری تیروئید به کار می‌رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.